Entré‎ > ‎

Cd'er

  
Stained Glass Music
Hanne Siboni– Skye Løfvander– Karsten Vogel: Vokal, overtonesang og saxofon
OYSTCD101. Distribution: Cope, Westend 13, 1661 Kbh. V. www.coperecords.dk 
SÆRTILBUD: Bestil her og få cd'en til 80,- kr. + forsendelse!

I efteråret 2004 indspillede trioen Siboni/ Løfvander/ Vogel en CD i det unikke akustiske rum i Cisternerne Under Søndermarken, Museet for Moderne Glaskunst.

CD’en udkom i februar 2005 under titlen Stained Glass Music og viser dels musikernes evner til at gå i dialog med et rums specielle akustik, dels at skabe et udtryk som er billeddannende, fabulerende, frodigt og originalt.

Al trioens musik skabes på stedet som improvisationer over forud fastlagte musikalske temaer, tanker eller ”måder”. Musikken har derved, udover sin rent musikalske karakter, også en idémæssig overbygning eller bevidsthedsmæssig underbygning. Den fremstår på samme tid som rolig og smuk og i musikalsk forstand progressiv og usædvanlig.

Stemningerne varierer fra ”meditativ” over ”lyrisk” til ”munter” og ”legende”.

Valgt til Ugens Cd på DRP2, Lyt til Nyt. Hør interviewet med Skye på www.dr.dk/p2/lyttilnyt/ugens_cd/

 Pressen skrev:

”Ren meditation at lytte til. På én gang roligt, smukt og progressivt.”

 ˜ ˜ ˜ ˜ ˜  Herning Folkeblad

 ”… en helt speciel CD. Den ordløse overtonesang i kombination med Vogels sax og basklarinet genererer et meditativt, eventyragtigt lydbillede, hvor den menneskelige stemme væver sig omkring og ind i Vogels sax og klarinet (…) Der leges både med stemme og akustik til nogle utroligt rene sopran og alt-saxofontoner, der er stærkt billedskabende – fra skræmmende over mytologisk højstemt til spøg og skæmt.” 

˜ ˜ ˜ ˜ Jyske Vestkysten, Peter Tougaard, 7/3, ’05

 ”Put denne CD i anlægget en dag, du kommer hjem fra lidt træt arbejde, sæt dig i en magelig stol eller læg dig på sofaen og bliv beroliget, måske endda healet af de rumklangsmættede sax- og basklarinettoner og ikke-tekstlige sang, overtonesang og vokallyde.”

Dansk Musik Tidsskrift, Per Rask Madsen, marts 2005

”Stemningsfuld CD, den specielle besætning skaber meditative, drømmende og lyriske klange.”

Musikeren, maj 2005

 ”… det er inciterende gjort. Musikken er bærer af et pudsigt element: glad mystik. Thi denne CD gør lytteren i godt humør. Musikkens dvælende karakter skaber en mystisk grund, som den perlende musikglæde kan strømme henover – og alligevel er der smuk alvor tilstede. Man efterlades med både øregange og bevidsthed nyvaskede og herligt friske.”

Nyt Aspekt, Bjørn Darboe Nissen, juli-august 2005

Bestil cd'en gennem Det Springende Punkt: 120, kr. + porto

Ashish og Ullarina i det 1.000 kubikmeter store 'an-ekkoiske' studie, DTU, Lyngby

Subtle Summit er 'så godt som live' i et par af verdens mest spændende akustiske rum. Ashish og Skye er indgået i et samarbejde medwww.odeon.dk , som er eksperter i simuleringer af akustiske rum, deres software og ekspertise er blandt meget andet blevet anvendt under bygning af operaen og DR´s nye koncertsal. I et projekt for et par år tilbage har forskerne 'samplet' akustikken fra en række moskeer og byzantinske kirker i middelhavsområdet, så den nu findes som software.

Ashish og Skye er blevet optaget så 'tørt' som det er muligt overhovedet med Brüel & Kjær-mikrofoner i det store lyddøde studie på Danmarks Tekniske Universitet. Denne rene studielyd er siden overført til de akustiske simuleringer af Sokullu-moskeen og Hagia Sophia-katedralen. Nedenfor kan afspilles et lydklip med hver af de to kunstnere.
Læs mere om projektet her!

Lytteprøver, klik her!

Fra Ivan Rods anmeldelse i magasinet Cultures:

”Danske Skye Løfvander og indiske Ashish Sankrityayan har længe været involveret i et vokalt/musisk samarbejde omkring dhrupad- og overtonesang. Senest har samarbejdet udmøntet sig i det meditative album, Subtle Summit, som melodisk benytter sig af både gamle indiske og europæiske traditioner (...) Og dét, der kommer ud af den vokale/ instrumentale konstellation er et magisk, meditativt musisk sprog, der rummer en fascinerende dybde og nogle dybt fascinerende spor af byzantinsk og gregoriansk tonekunst.”

Anmeldelse fra Nyt Aspekt, maj 2009. Klik på billedet for forstørrelse:

Comments